niedziela, 30 grudnia 2012

Stwórz sylwestrowy azyl swojemu psu.


Avi podczas górskiej wyprawy zimą.

Sylwester to czas zabawy. Można go spędzić w mieście lub w górach. Można też wpaść na pomysł, aby pies uczestniczył w imprezie noworocznej.

Spacer w lesie.

To świetnie, że pamięta się o psiaku i chce się z nim spędzić każdą wolną chwilę. Ale należy pamiętać również o tym, że pies potrzebuje spokoju i miejsca, gdzie będzie mógł się schronić przed hałaśliwym towarzystwem. Jeśli nie weźmie się tego pod uwagę, sylwestrowy czas może okazać się bardzo stresującym  dla pupila,

Pomyśl o tym, co możesz zrobić, aby zredukować potencjalny lęk psiaka podczas zabawy noworocznej. Pupil powinien mieć już teraz przygotowane takie miejsce, w którym będzie mógł się schronić..

Aby zobrazować przeżywane emocje czworonoga podczas zabawy sylwestrowej "wejdźmy w jego umysł" :)
Mam już dość...
„Od kiedy ludzie przyszli na imprezę, nie mogę zasnąć. Męczą mnie głośne rozmowy ludzi i ich śmiech. Moje legowisko położone jest w przedpokoju, przez który cały czas ktoś przechodzi. Nie mam swojego azylu. Co chwilę, ktoś mnie zaczepia i głaszcze po głowie. Jest to bardzo denerwujące, bo nie zawsze mam na to ochotę. Wyrażam swoje niezadowolenie postawą ciała. Wysyłam mnóstwo sygnałów: odwracam głowę, ziewam, oblizuję się, wącham legowisko. Ale to nie przynosi żadnych rezultatów. Nie chcę uciekać się do warczenia i pokazywania kłów, bo lubię moich dwunożnych przyjaciół. Ale oni nie potrafią uszanować mojej prywatności i czasami są namolni. Dodatkowo wyczuwam od nich alkohol, którego nie znoszę. Ludzie pochylają się nade mną i mówią, jaki jestem słodki. Jestem poirytowany głośno puszczoną muzyką.  Mój pan nie miał dzisiaj czasu, aby pójść ze mną na długi spacer. Jestem niewybiegany. Za oknem cały czas ktoś  strzela. Muszę być w gotowości do ucieczki albo obrony. Nie mogę zasnąć.  Ze stresu cały się trzęsę. Gdy zacząłem ziajać ze zdenerwowania i piszczeć, podszedł do mnie mój pan i uspokajał mnie. Wyczułem u niego wielki niepokój, co utwierdziło mnie w przekonaniu, że mam się czym stresować. Potwór może przyjść w każdej chwili... Wszystkie bodźce towarzyszące sylwestrowi będą mi się już kojarzyć negatywnie...”
Avi myśliciel
Jakie błędy popełnił właściciel psa, o którym wspomniałam? Odpowiedź znajduje się w przedstawionych poniżej sposobach na spokojnego Sylwestra psa:

1. Zmęczony pies to szczęśliwy pies.
Zmęczonony psiak :)

Warto dobrze wybiegać pupila podczas spaceru jeszcze zanim się ściemni i rozpocznie się "pokaz" fajerwerków. Dobrze jest trzymać psa na smyczy, gdyż pies może wystraszyć się niespodziewanego huku wystrzelonej petardy i instynktownie rzucić się do ucieczki.

Mając świadomość, że po tym świecie chodzą ludzie czerpiący radość z używania petard w miejscach publicznych, bez względu na to, jakie konsekwencje może to przynieść – odpowiedzialny właściciel psa nie powinien spuszczać pupila ze smyczy podczas spaceru w sylwestrowym czasie. Nawet najbardziej posłuszny i wyszkolony pies może „dać nogę”, gdy wystraszy się huku. Zarówno w mieście jak i w górach jest to bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia pupila. W mieście pies może wpaść pod samochód, a w lesie może się zgubić. Dodatkowo echo potęguje efekty dźwiękowe strzału.

2. Przygotowanie legowiska. Połóżmy je w takim miejscu, w którym pies będzie mógł spokojnie położyć się spać. Nie polecam przedpokoju, ani pokoju, w którym będzie odbywać się impreza. Jeśli nie masz wolnego pokoju, to niech to będzie łazienka. Lepiej, aby psiak spędzał czas sylwestrowy samotnie w swoim azylu, niż w towarzystwie głośno zachowujący się ludzi.
Mamy bluzke naszej pani, więc jesteśmy bezpieczni :) 
Włóż do legowiska odzież, która będzie przesiąknięta Twoim zapachem, np. spocona bluzka, w której cały dzień chodziłeś. 

Jem kość i nie zwracam uwagi na to, co jest za oknem.
Kup w sklepie zoologicznym różne przysmaki dla pupila, aby mógł się nimi zająć. Dzięki temu jego uwaga nie będzie aż tak bardzo skupiona na odgłosach za oknem.
Polecam zabawki typu Kong.
Można kupić świeże lub prasowane kości, wędzonki oraz małe nagrody. Polecam również różnego rodzaju Kongi. Wystarczy posmarować je od środka masłem, serkiem topionym lub pasztetem. Warto włożyć część przysmaków do legowiska :)
Coco: "mam własny domek i psa stóża. Jestem bezpieczny" :)
Świetnym azylem dla psiaka będzie coś w rodzaju jaskini, np. buda, transporter czy kennel-klatka przykryta kocem. Jeśli nie masz nic z tych rzeczy, nic straconego. Polecam własnej roboty domek, taki jak dla dzieci :) Jak byłam mała, to uwielbiałam się bawić w takim "szałasie" :) Wystarczy narzucić na stół (może być mały stolik) koc, a na ziemię położyć legowisko psiaka lub drugi kocyk. Warto wrzucić tam przysmaki, aby dobrze kojarzyło się to miejsce naszemu pupilowi. Będzie wiedział, że właśnie tam może się bezpiecznie schronić. Poproś swoich znajomych, aby nie zaczepiali psiaka i nie zaglądali do jego "domku". Tym bardziej po spożyciu alkoholu!!! Niech to miejsce będzie tylko dla niego!

3.Otoczenie. Zamknij i zasłoń okna. Włącz radio, a najlepiej muzykę klasyczną lub relaksacyjną. Z jednej stronny zagłuszy huk petard, a z drugiej strony uspokoi psiaka. Zostaw zapalona małą lampkę lub świąteczne świecidełka. Nie gaś całkowicie światła. 
Lawedna. Zdjęcie z internetu.

Wszystkim znany olejek lawendowy ma działanie uspokajające i odprężające również na psa. Wystarczy wlać jego kilka kropel do wody na specjalnym kominku do podgrzewczy. Pupil pozostawiony w tak przygotowanym pokoju będzie czuł się bardziej komfortowo :)

4. Zioła kontra leki działające na obwodowy ukł. nerwowy. Nie warto podawać leku o nazwie Acepromazyna (czyli m.in. Sedalin), który dostępny jest u lekarzy weterynarii.
Sedalin. Zdjęcie z internetu.

Lek ten tylko obezwładnia zwierzę, a nie działa uspokajająco! Podawanie psiakowi tego leku tylko wzmocni odczuwany lęk przed odgłosem petard i następnym razem pupil będzie się bał ich jeszcze bardziej. Właściciele psów nie zdają sobie sprawy, jaką krzywdę wyrządzają swojemu czworonożnemu przyjacielowi aplikując mu ten lek. Działa on na obwodowy ukł. nerwowy. Psiak nie ma siły reagować na bodźce, które są odbierane przez jego umysł cały czas. Potęguje to strach i bezsilność.
Melisa. Zdjęcie z internetu.
Lepiej sięgnąć po naturalne specyfiki: - krople dr Bacha, homeopatię, aromaterapię lub zioła, które mogą być spożywane przez psy (Kava Kava - niestety ciężko jest ją dostać,  Męczennica lekarska, Kozłek lekarski, Melisa lekarska, Litwor arcydzięgiel, Sasanka łąkowa, Chmiel zwyczajny, Głóg dwuszyjkowy). Należy pamiętać, aby zacząć wcześniej podawać dane specyfiki, gdyż potrzebują one więcej czasu na działanie niż cemiczne "cuda".

5. Zachowanie właścicieli. Psiak doskonale wyczuwa nasze emocje, które również mu się udzielają. Więc jeśli jesteśmy zdenerwowani tym, że pies będzie się bał fajerwerków, to mamy rację. Pupil zacznie się bać, bo wyczuje u nas niepokój. Będzie to dla niego sygnał o zbliżającym się zagrożeniu. 

Avi: "Daj mi ten przysmak".
Nie zapominaj, że pies wyczuwa alkohol. Jeśli jesteś już po kolejnej lampce szampana, to nie pochylaj się nad czworonogiem, nie głaszcz go na siłę. Daj mu spokój i nie bądź nachalny :)

6. Czy warto pocieszać wystraszonego psa? Nie. Najlepiej zostaw go w przygotowanym dla niego azylu i nic nie rób. (Wyjątkiem jest masaż relaksacyjny "T-Touch').Jeśli będziesz go głaskał, mówił miłym tonem, tylko utwierdzisz go w przekonaniu, że jest się czego bać i wzmocnisz jego zachowanie i lęk.
Coco idzie spać.
Można porównać tą sytuację z nadopiekuńczą matką.
Na pewno widzieliście kiedyś dziecko, które upadło biegnąc przed siebie... 
Płaczące dziecko. Zdjęcie z internetu.
Jedne dziecko, powiedzmy Adaś,  zaczyna głośno płakać i szuka wzrokiem mamy, która zaraz jest przy maluchu i lamentuje. Inne dziecko, Marcin, podnosi się samo, otrzepuje kolana, uśmiecha się do rodziny i biegnie dalej.
Dlaczego tak się dzieje?
To REAKCJA mamy wzmocniła dane zachowanie dziecka. Mama, która okazała strach widząc upadające dziecko, przekazuje lęk maluchowi.
Mówi się, że pies ma inteligencję emocjonalną dwu-/trzy latka. Coś w tym musi być… 
Zdjęcie z internetu.
Dlatego zamiast wspólnie opłakiwać wzajemny strach, lepiej zignorować niepożądane zachowanie i nagrodzić te dobre, kiedy pies będzie zrelaksowany i spokojny :)

Na pewno znasz takich właścicieli psiaków, którzy mówią: „mój pies nie boi się huku, ale w sylwestra jest nie do poznania”. Lepiej więc już teraz pomyśl o wygodnym azylu dla Twojego pupila :) 
Avi nie boi się żadnych wyzwań :)

Naszym psiakom oraz czworonożnym, hotelowym podopiecznym całą dobę gra muzyka z radia, a świąteczne lampki oświetlają mrok :)
Przysmaki przygotowane.
Są takie psiaki, które nawet nie zauważą, że coś strzela za oknem. Będą sobie grzecznie spały. Takie są nasze Owczarki niemieckie Wito i Wiki. 
Wito i Wiki.
Życzę Wam, aby wasz psiak spotkając swojego kolegę na spacerze, mógł tak opowiedzieć, jak spędził sylwestra:

Spacer Wiki i Wita w Domaszczynie.
„Wiesz, w tym roku było nawet ok. Najpierw poszliśmy na długi spacer. Potem zjadłem pyszną kolację. Pan zrobił mi fajny domek, włożył do niego legowisko, w którym znalazłem pyszną kość. Czułem się bardzo bezpiecznie. Radio grało całą nos i nie słyszałem strzałów petard. Spałem sobie w osobnym pokoju, miałem swój azyl. Co jakiś czas zaglądał do mnie opiekun, aby sprawdzić czy wszystko jest ok i podrzucał kolejny przysmak. Spało się całkiem, całkiem aż do rana. Mam nadzieję, że za rok znów będzie tak fajnie podczas Sylwestra :)”

Życzymy udanej noworocznej zabawy a dla Waszych psiaków azylu i spokoju w tych głośnych dniach.

Avisia zyczy dobrych snów :)


2 komentarze:

  1. Pozdro od Vadera i udanego sylwestra w gronie psów, kotów i innych hotelowiczów ;)

    OdpowiedzUsuń